SR20 K Dobšinskej ľadovej jaskyni
Dedinky - Palcmanská Maša - Dobšinský kopec - Voniarky - Pod Hanesovou II. - Nižná záhrada - Dobšinská ľadová jaskyňa

10 Naj | Turistické strediská a ciele | Mestá a obce
  Prírodné rezervácie | Mapy | Mapa | Popis | Fotogaléria
Chodníky a cyklotrasy | Webkamery | Výlety do okolia
Klikacia mapa s turistickými chodníkamiDetailná turistická mapa 1:50000

Poloha: Slovenský raj (juh), Volovské vrchy (západ).
    Východiskový bod: Dedinky, zastávka SAD, zastávka ŽSR, parkovisko.
    Cieľový bod: Dobšinská ľadová jaskyňa, zastávka SAD, parkovisko.
    Časový rozvrh: Dedinky - Palcmanská Maša 0h 30“ - Dobšinský kopec 0h 30“ - Voniarky 0h 45“ - Pod Hanesovou II. 1h 45“ - Nižná záhrada 1h 00“ - Dobšinská ľadová jaskyňa 0h 45“

Spolu: 5 hodín 15 minút
    Prevýšenie: 291 m
    Mapa: Slovenský raj, mierka 1 : 50 000 (list 124), VKÚ, a.s., Harmanec.
    Sprievodca: Slovenský raj - Južný Spiš, edícia S batohom po Slovensku, Dajama, Bratislava.

Náročnosť: Stredne náročná trasa. Hoci neobsahuje výrazné stúpania, je pomerne dlhá. Vedie pohodlným terénom väčšinou po lesných cestách s dobrým značkovaním.

Základná trasa: Trasa vystupuje z malebného prostredia v okolí vodnej nádrže Palcmanská Maša na výrazný hrebeň na rozhraní Gemera a Spiša. Pohodlný prechod širokým a zvlneným hrebeňom ponúka množstvo výhľadov do okolia Stratenskej doliny a na severný Gemer. Záver túry tvorí zostup do Stratenskej doliny k unikátnej Dobšinskej ľadovej jaskyni.
    Začneme v obci Dedinky (795 m) a vyberieme sa po zelenej značke (5723) juhovýchodným smerom. Prejdeme po hlavnej ceste popri vodnej nádrži Palcmanská Maša, vyjdeme na priehradný múr a prídeme k rázcestiu pri železničnej stanici Dedinky.
    Odtiaľto sa vydáme doľava po modrej značke (2825) a krátko klesneme k rázcestiu Palcmanská Maša, kde odbočíme doprava popod podjazd. Po chvíli odbočíme doľava, zídeme z cesty a po žltej značke (8745) vystúpime hore lúkou k rázcestiu Dobšinský kopec (851 m).
    Príťažlivé horské prostredie v okolí vodnej nádrže Palcmanská Maša vystrieda krajina vyhliadkového sedla pod Dobšinským kopcom. Pokračujeme popri hlavnej ceste po červenej značke (0901) doprava a hore. Na úpätí odbočíme doľava na lesnú cestu. Pôjdeme po výraznom hrebeni na južnej hranici národného parku Slovenský raj. Pred nami sa otvoria pekné výhľady na severnú a južnú stranu. Najskôr miernym stúpaním po zalesnenom hrebeni a neskôr zvlneným polootvoreným terénom prídeme k rázcestiu Voniarky (915 m).
    Ocitneme sa na okraji lúčnej planiny Voniarky, odkiaľ pokračujeme po červenej značke ponad záver jej kotla. Pretraverzujeme k úzkej asfaltovej ceste, po ktorej odbočíme doľava popod krasovú planinu Pelc. Neskôr po lesnej ceste prejdeme cez sedlo medzi Čiernou horou a planinou Pelc. Dostaneme sa na lúky planiny Hanesová, až prídeme k rázcestiu Pod Hanesovou II. (909 m).
    Trasa aj ďalej pokračuje po červenej značke. Čaká nás mierne stúpanie zvlneným terénom v príťažlivom prostredí lúk a lesov. Obídeme vrch Honzovské (1172 m) a prídeme na poľanu v sedle Nižná záhrada (1086 m), ktoré je zároveň najvyšším bodom na trase.
    Na tomto mieste opustíme hrebeň a odbočíme doprava po žltej značke (8739). Postupne zostúpime do Samelovej doliny. Stále mierne klesanie lesnou cestou sa končí pri hlavnej ceste, kde odbočíme doprava. O chvíľu sa ocitneme v osade Dobšinská Ľadová Jaskyňa (850 m). Nad osadou sa nachádza rovnomenná jaskyňa, ktorá je cieľovým bodom trasy. Vedie k nej modro značkovaný chodník (2830).
    Dobšinská ľadová jaskyňa je národnou prírodnou pamiatkou (od roku 2000 je zapísaná do Zoznamu svetového prírodného a kultúrneho dedičstva UNESCO) a jej návšteva je najmä v letných mesiacoch príjemným osviežením a záverom zaujímavého výletu.

Spiš | Gemer | Liptov | Horehronie | Slovenský raj | Vysoké Tatry | Nízke Tatry | Západné Tatry | Belianske Tatry | Veľká Fatra | Chočské vrchy
Pieniny | Spišský hrad | Chrám sv.Jakuba | hrad Ľubovňa | Krásna Hôrka | AquaCity | Bešeňová | Tatralandia | Vrbov | Vyšné Ružbachy